Butter Marble Cake

Assalamualaikum
Salam pagi Isnin

Pagi semalam kakngah teruskan lagi misi Cabaran 100 Setahun. Kekunun nak buat Kek Kukus Asam Manis. Barang sume dah lengkap. Tapi part nak hancurkan sekut krakes tu yang lemah sikit. Tak kose nak hancur cara manual.

Tengok-tengok maklang ada bagi resepi kek marble.
Ok!
Kakngah buat Butter Marble Cake.
Kasi tukar nama omputeh kehkehkeh!!!

Seperti biasa, buh je dalam LLT dan tenggekkan atas dapur.
Wangi semerbak 1 rumah. Si Adeeb bangun tidur sibuk duk tanya mummy masak apa. Sedapnya bau….

butter marble cake

Kek marble kakngah ni tak masak secukupnya bahagian bawah sikit dari tengah. Ada paham ka adik manis?? Kakngah masih tak pandai kontrol kehalusan api. Bahagian atas cantik gebu. Bahagian bawah dan tepi dah kerak sikit. Tu yang terus padamkan api. Bahagian tak berapa nak tengah tu yang tak masak secukupnya.

Keseluruhannya, boleh ulang buat. Nak kene berlatih kawal api dapur. Bawakan jugak untuk Adam 1 tipuwey kek marble mummy petang semalam masa g jengah dia kat asrama. Boleh dia tak percaya mummy yang buat kek marble tu. Sabar jek la….

Resepi Kek Marble

250 gram mentega/marjerin
1 1/2 cawan gula pasir halus [kakngah kisar je gula pasir biasa tu]
5 biji telur
2 sudu kecil esen vanila
3 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu kecil baking powder
1 cawan susu full cream milk (wrn biru)[kakngah guna 1 tin susu cair]

Cara-caranya:-

Pukul mentega+gula hingga kembang
Masukkan telur
Masukkan esen vanila
Masukkan tepung selang seli dengan susu. Kalau mula tepung, akhir pun tepung.
Pastu letakkan pewarna yang suka, nak buat rainbow kek boleh, nak belang-belang dengan warna coklat pun boleh, letakkan serbuk koko secukup rasa.
Siap untuk masuk dalam LLT makngah!

20 Thoughts on “Butter Marble Cake

  1. lepas ni boleh la buat kek pelangi….
    :)

  2. wah2 sedapnya nk try gak :)

  3. bau ado…rasa ado..lps ni buat sebijik, bawak balik royo…

  4. kukus eh nok?
    lom pernah try lg

    • kakngah on March 5, 2012 at 12:35 pm said:

      aku tau hang ketinggalan ketapi. skrg aku dah upgrade sikit. dah ada LTT. buat kek bakar atas dapur. ada bran???
      ngeh!ngeh!ngeh!

  5. tak lama nanti cukup la 100 resipi baru dicuba tak sampai setahun kan, lagi best bila buat ada yang makan dan puji

    • kakngah on March 5, 2012 at 12:37 pm said:

      mudah2an.. banyak lagi nk kejar nih!
      kalau kene ngn tekak diorg, dimakan dan dipuji la..
      kalau tak.. kita la duk perabihkan sensorang seloyang
      hihihi!!

  6. Berjasa boto LLT tu ngah… Heee

  7. Nampaknya kena kecikkan ati sket lg tu ngah. Mcm sama plak kita buat kek utk pi melawat anak kat asrama yeh!

    • kakngah on March 5, 2012 at 12:40 pm said:

      2-3 kali aku baca nok.. apa la yg hang merepek kecikkan ati.
      rupa2nya kecikkan API. kehkehkeh!!

      tu la.. cam jejanji kannnns!
      haritu tosei.

  8. hg meroyan buat kek ke??

    syabas, dh teror guna LLT…hihi…

  9. ko x cucuk ke msk ke idok kek tu ngan lidi ngah..

  10. den tgh kemaruk nak buat kek ni tp bhn asik dok xcukup ja… adoiii..

    sedapnye nmpk kek marbel tu weih! mcm moist je kan..nk tau? den suke sgt mkn part yg kurang2 masak taw…haha

  11. suka kek marble ni dari secret rsp..hihihi

  12. Sedapnya kak, seronok bila anak2 Suka makan kek marble mama dia, hilang penat membuatnya

  13. Pingback: Orange Chocolate Rice Cake | lindarosman.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation