Mandian Herba Bersalin

.

Masa bersalinkan Adam dulu, nenek yang bela kakngah. Nenek rebuskan macam-macam jenis daunan buat mandi. Setiap hari nenek rebuskan sampai la air rebusan jadi jernih. Kendian, ganti dengan yang baru. Dah tak ingat la semua jenis daun-daun yang nenek guna. Sayangkan?? Yang pasti ada daun pandan dan serai wangi.

Masa bersalin Adeeb dan Adif pulak, makyong yang sediakan daun-daun buat rebusan air mandian dalam pantang. Sama gak. Kakngah kamu orang ni tak ingat daun spesis apa yang digunakan.
Adeh… camno nak bolo menantu beranak sok.. hahahaha!!!
Eceh! Adam baru tumbuh bulu ketiak dah berangan nak bela menantu :P

Kali ni, kakngah amik jalan singkat yang lebih memudahkan Abem. Tak payah Abem nak redah hutan belantara belakang lembah ni cari daun buat rebus air mandian lepas bersalin nanti. Kakngah beli yang siap dalam uncang punya. Tinggal nak rebus uncang sampai mendidih jek.

mandian herba bersalin

Kakngah beli TYT confinement herbal bath. Sekotak Mandian Herba Bersalin TYT ni harga dia RM8.90. Mungkin lain tempat lain harga. Kalau beza pun tak banyak kot…. Sekotak ada 2 uncang dalam dia. Bahan yang ada dalam Mandian Herba Bersalin ni ialah pokok dukung anak, daun sembung, kulit limau bali, herba ‘european verbena’ dan sekentut [sumber : tepi kotak].

Zaman dah berubah. Makin lama makin senang kan?? Hanya perlu sediakan ongkosnya sahaja!

Camne kamu orang masa dalam pantang dulu??
Ada buat air mandian dengan daun-daun tak?
atau,
Guna dettol pun voleyyyyyyy!!!
:P

38 Thoughts on “Mandian Herba Bersalin

  1. Melatiqistyna on November 10, 2011 at 12:05 pm said:

    Keh3x….. Aku xdop pon rebuih2 ngah… Aku jaga sendiri jek si gurl tuh, dgn bantuan sang suami…. :D so mana nak jaga aku, mana nak jaga gurl, mandi yo cm besa….. Hahaha

    Skang nih jaman serba laju, kelik2…. Smpi yo dopan umah…. Hehehe

  2. huhuhu.. baru balik dari berpantang kat kg.. mak rebus daun2 wat mandi.. best je.. =D

  3. masih terasa haruman daun2 bila untie ju merebus nya…segar jer badan lepas mandi kan?

  4. Bini saya mandi pakai sabun saja. :)

  5. time syira paling detail!
    siap mak bidan tolong mandikan skali sambil urut2 dgn daun apa ntah sama air rebusan dia..
    time zara mandi sendiri tp rebusan daun guna lagi..
    time Ayra xde dah rebus2 pakai daun ni…
    terus guna uncang yo..copek! hahaha

  6. org tak bersalin blh guna utk mandi tak?
    aku suka mandi air rebusan daun mak semasa berpantang.. segerrr

  7. masa kakak saya pantang aritu saya yg tolong rebus air daun.
    Mak guna daun pandan,serai wangi,daun limau purut,daun jambu batu,sedikit hirisan kunyit dan sejemput beras,rebus sampai mendidih.

    tapi riuhlah nak mencari daun2 tu.

    • kakngah on November 11, 2011 at 4:49 pm said:

      @juliet,

      bagusnya kamu… ingat segala ramuan rebusan.
      boleh guna pakai resepi ni sok..
      [kalau rajin duk cari bahan la.... :P]

  8. nak nyanyi macam dalam iklan tyt

    tyt ..lalala..

    hehe
    semoga dipermudahkan ye :)
    tak sabar nk tengok baby :D

    • kakngah on November 11, 2011 at 4:53 pm said:

      @sis92,

      kehkehkeh!!!
      nyanyi lebih sikit dek!

      sabar.. sabar..
      belum masa lagi. mummy dia ada urusan yg belum selesai. bagi setel dulu..
      :P

  9. kak ngah..zaman akak dulu..memang odo la..dan sonang lak cari daun2 tu..

  10. maso dn berpantang dulu..den mandi yo air rebusan mak buek tu.. kahkahkah aku siap x amik port pon kak ngah daun apakah itu.. :)

    tapi air rebusan daun daun ni kan kalau orang sakit pon kita mandikan bagus..sbb badan jadi segar :)

    • kakngah on November 11, 2011 at 4:58 pm said:

      @cikpid,

      kaaannn.. tau mandi jek. almaklum ler.. jam tu la nak manja2 gittew. tapi,
      beranak kali ni.. silo amik port.
      nanti nak bolo menantu.. wakakaka!!!!

  11. mak buatkan , sama juga tk ingat sgt tapi ada lah beberapa , daun pandan tu ingat lah ahhaha ..

    TYT elok kan , bee suka pakai minyak TYT tu berkesan betui ..

    • kakngah on November 11, 2011 at 5:00 pm said:

      @puanbee,

      kehkehkeh!!
      ingat aku sorang jek.. rupanya ramai jugak..

      tu la.. ramai yg ckp minyak TYT tu bagus jugak untuk baby. tapi aku tak beli pun. dah terbiasa guna minyak yuyi cap kapal.

  12. tak per…..sekarang ubat-ubatan banyak…heheheh

  13. ala2 teh uncang gitew ke???

    wey, menantu pun tanak pantang ngan ko kalau dia baca n3 ni…wakaka

  14. mandi air panas jeh :)

  15. hoho…den bolum sampai tahap tu laei..ngehngehngehngeh,,,tapi takpo la..leh jadi panduan maso dopan..

  16. kak..dulu anak2 den semua mandi pki daun rebus
    best tul mandi..ngan kehangatan n bau wangi semua daun2 tu
    rs segar bugar…ms mil el jagakan..siap dia kata..amek daun2 tu skit…ha duduk atas dia..mula2 tu seriau gak kak sbb daun2 tu panas lg..tp bila el duduk atas daun2 tu..perghhhhhh sedap nk mmpus..hahahaha

    xtya pun daun ape yg mil amek..kena tya..sat2 lg tu la kan bak kata kak…ado menantu nak bela ..anak2 dara el tu nti sape nak jaga..mak dia jugak..:)

    tp dah ada alternative lain..main beli jek ok jugak tp kalo dpt yg fresh lg mantap :)

    • kakngah on November 11, 2011 at 5:08 pm said:

      @el,

      duduk atas daun yg dah rebus tu??
      ala2 bertangas gak kot… daun tu kan suam2 hangat lagi..
      untung la hang MIL jaga camtu sekali.
      hang kene tanya nok… hang ada anak dara.. :P
      lepas tu update kat blog. senang nak refer kahkahkah!!
      dah tuo sok bukan ingat na dah..

  17. sekrang semua dah siap..tak yah cari.. modify la sikit campurkan dengan serai wangi original

  18. bila org da mls..rmai yg cri pluang untk membuat duit..hihi

  19. Pingback: Keperluan ke Hospital Untuk Bersalin | a cup of life a barrel of luv

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation