tak sempat mandi wajip??

.

Salam 08 Ramadhan 1432H – 2011M
“Ya Allah, pertemukan kami dengan Ramadhan yang penuh keberkatan ini. Berikanlah kami ketabahan untuk menjalani amal ibadah yang engkau perintahkan. Terimalah segala amalan kami di bulan yang penuh rahmat lagi berkat ini. Amin.”

pagi tadi dah g klinik gigi. doktor hanya buat pemeriksaan dan bagi parecetomol serta antibiotik yang sesuai untuk ibu mengandung. menurut puan doktor gigi, nak kene buat rawatan mati akar. walaupun tampalan tu teguh lagi, kemungkinan ada kebocoran sebelah bawah. ish.. dah cam tayar beskal adeeb la pulak.. :P kebocoran tu yang membolehkan bakteria masuk dan jadi bernanah.

yang tak syioknyer..
tak boleh buat rawatan mati akar sekarang. huhuhu!!

harap-harap ada la kurangnya sakit geraham ni. sakitnya sampai tak boleh nak mengunyah walaupun sebelah yang tak sakit. semalam buka puasa makan tepung pelita 8 ketul jek. kemam.. kemam.. telan! kemam.. kemam.. telan!

lepas berkisah tentang batal korek lubang hidung di bulan ramadhan dan batal tak puasa kalau jumpa doktor gigi di bulan ramadhan,
ostajah aslinda nak sambung lagi nih!
kehkehkeh!!!

dulu memang tak tau apa hukumnya jika tidak mandi junub selepas waktu bersahur. sah tak puasa. nak tanya.. malu. malu tak bertempat. cissss! kesimpulannya, akan pastikan mandi baca-baca tanpa berlengah selepas tanggungjawap seorang isteri selesai . :P

hingga la beberapa tahun nan lalu…
perkara ni jadi isu perbincangan kat ofis sebab ada sorang staff tu baru berumahtangga dan dia terlupa nak mandi wajip sebab kehabisan tenaga kekdahnyer… dah tu kesiangan dan terlepas sahur.

jawapannya… hukum puasa Ramadhan tu SAH sampai sebelum matahari tergelincir. maknanya kene mandi hadas besar sebelum zuhor la…
tapi, tang tinggal solat subuh tu… tetap berdosa.

n3 ni juga ditujukan khas untuk PUAN SALMIA
selamat pengantin baru
dan
peace yaaww!

44 Thoughts on “tak sempat mandi wajip??

  1. - hehe…bulan posa kurang sikit kene mandi wajib…

  2. smlah kak..dulu kecoh ngan kes ni ngan kengkawan..kalo x mandi sah pose..tp solat cam mn..haa kan dose dah tu..hahahaha

    kak ..sib bek tepung pelita tu lembut..mai kelam2 je..
    kalo suh makan vadey…kahkahhhh

    so skrg caner kurang dah ke sakit nye

    • kakngah on August 11, 2011 at 4:03 am said:

      @el,

      tu la pasal.. sibuk ngan sah pose, terlepas pandang tang subuh tu…

      kan.. kan.. siyes nok.. mmg aku kelam2 jek kendian telan. cam ulo sawa dah kehkehkeh!! ko.. jangan.. semalam aku dah beli kacang dal. ada hati tuh!

      menjak dah ubat yg dktr bg ni.. ada kurang la sikit.

  3. sekali 8 ketul ko belasah? kalo tak sakit gigi entah berapa ketul ye, takpe,aku paham :D

    • kakngah on August 11, 2011 at 4:04 am said:

      @juliet,

      wey.. aku tak makan apa2 hoccay… semata2 minum air dan tepung pelita 8 ketul sampai la ke sahur. sian aku tau.. takleh mkn makanan pejal.

  4. saya faham….ostajah aslinda…kikikiki

  5. uish menarik jugak tajuk n ceritenye :)

  6. ciss… tiap2 hari ai mandi lepas makan sahur. yakni sebelum imsak. syukran ya ostajah aslinda

    tQ tersebut nama ai di sini. hahahaha…

  7. time kasih di atas info ostajah… bolan2 pose ni memang takde buat pun aktiviti tu.. karang tak terbangun sahur… kehkehkeh..

  8. aku tau masa awal2 kawin dulu kihkihkih

  9. aah kan, puasa tetap sah kalau mandi wajib lewat pun.. tapi tang tinggal subuh tu? mesti la tetap berdosa kan.. hheee

  10. sungguh tak suka kalo sakit gigi

    • kakngah on August 11, 2011 at 4:11 am said:

      @akak su,

      gigi geraham ni dulu pernah meragam kak. dah nak cabut dah. sebbaik boleh reper.. tu yang bertahan lagi. ni sok, kalau tak boleh diselamatkan lagi, memang takde pilihan lain la..

  11. hehehehe.. bulan puasa semuanya puasa.aktiviti di pantau..

    tak suka la sakit gigi

  12. menarik jugak topik nie……hehehe

  13. owh..hehe
    info utk 7-6 taun akn dtg..keh3

  14. haaa…
    tang ni memang aku arif….

  15. banyak orang yang tak tahu pasal mandi hadas besar. bagus tu kak ngah berkongsi ngan pembaca. cian mana yang terkocoh -kocoh nak mandi subuh hari tu ye. keh keh

    • kakngah on August 15, 2011 at 10:57 am said:

      @cik ina minat do do cheng,

      tu la chik.. dulu pun kakngah tak tau.. ni dah tau.. berkongsi-kongsi la..
      kadang2 kita malu nak tanya secara langsung perkara sebegini….

      memang cian la.. especially yg takde water heater kehkehkeh!!

  16. dulu sy kawin pun dekat nak bulan puasa.. hehe tapi sib baik tak terlepas mandi wajib..entri ni mmg nostalgia la

  17. Melatiqistyna on August 12, 2011 at 3:31 pm said:

    Keh3x…. Tang ni cheq tau :P

  18. ehehehe nais inpo… takde alasan dah pasangan nak bg haha

  19. aku pun blur2 jugak dulu..mau ketaq awal pepagi buta mandi…sampai aku serender…hahaha…mujur laki paham masa tu.. :P

  20. Tesion nya kalu sakit gigi. mahu di hantuk2 kepala ni. huhu…

    Hehe.. bulan posa adalah bulan yg tiada gangguan semasa tido :-) auw..

    • kakngah on August 15, 2011 at 11:05 am said:

      @Mekar,

      memang pun.. kadar kemarahan pun asek nak naik jek.. mudah hot ngn anak-anak huhuhu!!

      senang nak bangkit sahur kan??
      :P

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation